ZASADY DOTYCZĄCE UŻYTKOWANIA DODATKOWEGO WODOMIERZA PODLICZNIKA
Spółka Bialskie Wodociągi i Kanalizacja „WOD-KAN” informuje, iż istniej możliwość pomniejszania ilości odprowadzanych ścieków o ilość wody bezpowrotnie zużytej tj. wody która nie trafiła do sieci kanalizacyjnej (np. została wykorzystana na cele podlewania terenów zielonych).
W oparciu o ustawę z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. 2019 poz. 1437) przypominamy, iż Spółka BWiK „WOD-KAN” bez dodatkowych opłat czuwa nad legalnością i prowadzi wymiany wodomierzy głównych (art. 15 ust. 3 UoZZwW), bez dodatkowych opłat wykona również oplombowanie i czynności weryfikacyjne zgłoszonego podlicznika, natomiast montaż, wymiana i legalizacja wodomierza podlicznika należy do obowiązków Odbiorców usług (art. 27 ust. 6 UoZZwW).
Ponadto informujemy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje obowiązek legalizacji wszystkich wodomierzy – ważność cechy legalizacyjnej wodomierza wynosi 5 lat licząc od daty produkcji umieszczonej na obudowie liczydła wodomierza (Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dn. 22 marca 2019 w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych – Dz. U. 2019 poz. 759 z póź. zm.). Poniżej poglądowe zdjęcie wodomierza ze wskazaniem roku produkcji pomocne dla Usługobiorców w celu wyliczenia 5-letniego okresu legalizacyjnego.
W związku z tym każdy Odbiorca posiadający wodomierz podlicznik, którego cecha legalizacyjna wygasa w roku 2020 lub wygasła w latach ubiegłych zobowiązany jest do jego wymiany lub legalizacji na własny koszt do końca roku 2020.
UWAGA!
!) Przed podjęcie decyzji o montażu wodomierza podlicznika sugerujemy przeanalizowanie rzeczywistych potrzeb dotyczących podlewania, kosztów związanych z wykonaniem i utrzymaniem instalacji wraz z wodomierzem a możliwych do uzyskania korzyści w najbliższych latach.
!) Poniższe zasady są warunkami ogólnymi do montażu wodomierza podlicznika – nie odnoszą się do wszystkich przypadków ze względu na mogące wystąpić różnice w rozmieszczeniu wewnętrznej instalacji wodociągowej. Przypadki odstępstw od przedstawionych zasad oraz opomiarowania wody bezpowrotnie zużytej na cele produkcyjne, budowlane, rolnicze rozwiązanie przebiegu instalacji należy każdorazowo ustalić z Działem Technicznym Spółki pok. 214. ul. Narutowicza 35a, B. Podl.
Zasady montażu wodomierza podlicznika
- Wodomierz podlicznik powinien być zainstalowany:
- w budynku, na instalacji wewnętrznej, za wodomierzem głównym, na rurze/przewodzie wychodzącym bezpośrednio przez ścianę budynku w kierunku punktu czerpalnego usytuowanego na zewnątrz budynku,
- w pozycji horyzontalnej – poziomej z odpowiednim dwustronnym sztywnym umocowaniem.
- Między wodomierzem podlicznikiem a punktem czerpalnym wody nie może być zamontowane żadne podłączenie umożliwiające pobór wody z odprowadzeniem jej do kanalizacji. Instalacja nie powinna być zabudowana lub wbudowana w ścianę. Odstępstwo dopuszczalne dla przypadku: stanu zastanego lub wyrażonej zgody przez BWiK.
Zasady rozliczania na podstawie wodomierzy podliczników.
- Po zamontowaniu wodomierza – podlicznika należy ten fakt zgłosić do BWiK „WOD-KAN”
- Narutowicza 35a, BOK pok.104 z wykorzystaniem druku „zabudowa wodomierza podlicznika”.
- Po sprawdzeniu prawidłowości montażu przez służby BWiK „WOD-KAN” wodomierz podlicznik zostanie oplombowany a następnie wprowadzany do ewidencji i uwzględniany w
- Za utrzymanie w dobrym stanie technicznym i legalizację wodomierza podlicznika odpowiada Usługobiorca.
- BWiK „WOD-KAN” wstrzyma odliczania ilości zużytych ścieków lub wystawi faktury korygujące do poprzednich rozliczeń jeżeli stwierdzi niesprawność wodomierza podlicznika, brak ważnej legalizacji wodomierza podlicznika lub zerwanie plomby.
- Każda wymiana wodomierza podlicznika, powinna być zgłoszona do BWIK „WOD-KAN”
- Narutowicza 35a, BOK pok. 104 celem spisania przez służby stanu wymontowanego wodomierza podlicznika i zaplombowania nowego urządzenia.
- BWiK „WOD-KAN” będzie dokonywało rozliczeń za dostawę wody bezpowrotnie zużytą na podstawie wskazań wodomierza podlicznika w okresie całego roku.
- Dokonywanie regularnych odczytów wskazań wodomierza podlicznika i przekazywanie jego stanu do BWiK „WOD-KAN” leży po stronie Klienta – zużycie zmierzone przez wodomierz podlicznik pomniejszy ilość odprowadzanych ścieków.
- Informacja o stanie wodomierza podlicznika winna być podawana przez Usługobiorców w następujących terminach:
Usługobiorcy rozliczani co KWARTAŁ (osoby fizyczne) | |||
od 1 do 20 lutego | od 1 do 20 maja | od 1 do 20 sierpnia | od 1 do 20 listopada |
Usługobiorcy rozliczani co MIESIĄC (podmioty prawne) | |||
od 1 do 20 dnia każdego miesiąca |
Zgłoszenia aktualnego stanu wodomierza podlicznika można dokonać:
– osobiście – Biuro Obsługi Klienta ul. Narutowicza 35 A. pok. 105,106;
– telefonicznie/sms-owo – 83 342-29-82; 885 886 038;
– mailowo – wodomierz@bwikwodkan.pl
- Brak regularności w podawaniu stanu wodomierzy podliczników nie będzie podstawą do wystawienia faktury korygującej w bieżącym okresie obrachunkowym. Tym samym zużycia wodomierzy podliczników nieuwzględnione w danym okresie obrachunkowym zostaną rozliczone w kolejnym okresie obrachunkowym.
- BWiK „WOD-KAN” zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli w dowolnym momencie stanu wodomierza podlicznika oraz sposobu wykorzystania wody zliczanej przez wodomierz podlicznik – przez upoważnionych pracowników spółki.
Zarząd Spółki
BWiK „WOD-KAN” Sp. z o.o.